Gothia Cup utbildar unga killar tillsammans med Locker Room Talk

Gothia Cup inleder ett samarbete med Locker Room Talk under årets turnering, 15–21 juli. Genom kampanjen Respect Every Body arbetar vi tillsammans för att förändra de normer och attityder som normaliserar sexuella ofredanden i dagens samhälle.

Gothia Cup lanserade kampanjen Respect Every Body 2017 och i år tar världens största ungdomsturnering i fotboll arbetet vidare. Under Gothia Cup får alla deltagande svenska pojklag mellan 11–14 år möjlighet att ta del av Locker Room Talks utbildning för schyssta attityder i omklädningsrummet.

– Genom att prata med nästa generations spelare om jämställdhet och schyssta attityder, på världens största och mest internationella fotbollsturnering för unga, vill vi skapa en trygg framtid där killar kan vara på flera olika sätt. Tillsammans är vi övertygade om att vi kan förändra synen på manlighet, säger Locker Room Talks ordförande Shanga Aziz.

Respect Every Body-kampanjen har fokus på det förebyggande normarbetet för att skapa ett tryggare samhälle, med inställningen att alla har ett ansvar för detta, som aktiva åskådare. Utbildningen är en tankeväckande och utvecklande övning för hela laget, där killarna med hjälp av VR-glasögon själva får uppleva hur det kan låta i ett omklädningsrum när de blir äldre och de får verktyg för att veta hur de ska kunna säga ifrån på rätt sätt och med rätt frågor.

– Vi vet att många ideella ledare i våra fotbollsklubbar runtom i Sverige gärna vill arbeta mer med värdegrundsfrågor men saknar tid och resurser. Därför är vi glada och stolta över att vi tillsammans med Locker Room Talk kan erbjuda våra Gothia Cup-deltagare den här möjligheten, säger Malin Jonson, kommunikationsansvarig på Gothia Cup.

Gothia Cup
The worlds largest and most international youth football tournament.
Contact us

Main Partner

SKF

Official Partners

Coca Cola
McDonalds
Turkish Airlines
Umbro
Umbro
Liseberg
Liseberg
Volkswagen
Liseberg

Copyright © 2018 Gothia Cup

Gothenburg, Sweden