Hjälper till att utveckla barn i Indien

I enlighet med en gemensam ambition att lyfta fram lagarbete, ansvar och lika möjligheter startade SKF 2007 förberedelseturneringarna Meet the World. De ger barn, som annars inte haft råd att åka till Sverige, chansen att komma till Göteborg och vara en del av Gothia Cup.

Vi fick tag på Seema Suman, ansvarig för SKF:s Corporate Responsibility-program som också är ansvarig för företagets sportprogram i Indien. Seema har arbetat på SKF i fyra år och varit involverat i SKF Meet the World- och Gothia Cup-aktiviteter varje år.

Hur många gånger har lag från Indien deltagit i Gothia Cup genom Meet the World?
– Elva Meet the World-lag har hittills rest till Sverige för att dela i Gothia Cup.

Varför valde ni att vara en del av SKF Meet the World och Gothia Cup i år?
– SKF Meet the World och Gothia Cup är två plattformar som lyfter fram ett helt års hårt arbete för en världspublik. Alla elever på vårt sportprogram siktar på att ta plats i det lag som får åka till Sverige och representera Indien i Gothia Cup.

Varför valde ni de åldersgrupper ni gjorde?
– I år skickar vi två SKF Meet the World-lag från Indien till Gothia Cup, Girls 12 och Boys 14. Deltagandet ger barnen en möjlighet att resa i världen, skapa upplevelser, lära sig taktik samt att förstå och observera kulturer utan hänsyn till religion, ras och bakgrund. Det ger oss en känsla av enighet och allas lika värde, vilket är en väldigt viktig del av de mänskliga rättigheterna.

Vad ser du mest fram emot under SKF Meet the Wired och Gothia Cup?
– Fyra huvudsakliga saker: Möjligheten att visa upp fotbollskunskaperna, plattformen för kunskapsutbyte, den globala exponeringen för våra barn och en upplevelse för livet för varje ung fotbollsspelare.

På vilket sätt hjälper SKF Meet the World och Gothia Cup till att lyfta fram lagarbete, lika möjligheter och ansvar?
– Fotboll är en sport som kräver en kombination av fysisk och mental skicklighet och samarbete för att prestera. Spelarna lär sig både verbal och icke verbal kommunikation för att samarbeta på planen. Det förstärker lagandan, gör dem mer ansvarstagande och stöttande mot varandra. Regelbundna träningar och självmedvetenhetsprogram gör spelarna mer disciplinerade. De övervinner förluster och lär från sina misstag.

Målet med SKF:s program och Gothia Cup är att utveckla barn och göra dem till bättre framtida medborgare.

Hur stor är fotbollen i Indien?
– Fotboll är en populär sport i Indien, som för närvarande är 102:a på Fifas världsrakning. Varje år börjar mängder av barn i fotbollsakademier med en önskan att hitta passionen för fotbollen och få en karriär inom den. Många stora företag, som SKF, Reliance och Tata, har startat fotbollsprogram för barn i samhället.

I år spelas VM. Hur kommer det att märkas i Indien?
– Fotbolls-VM är i luften och lockar till sig stora mängder av indiska spelare och fans som vill vara en del av mästerskapet. Indien är inte ett av de deltagande länderna, men mängder av indier kommer att åka till Ryssland för att uppleva den extravaganta fotbollen live. Uppskattningsvis köper fans från Indien fler VM-biljetter än engelsmännen, som är världskända för att vara de största fotbollsfansen.

SKF Meet the World-lag från Europa 2018
Kina: Girls 12
Indien: Girls 12 & India: Boys 14
Indonesien: Boys 15
Malaysia: Boys 14

SKF Meet the World-turneringar
• Startade 2007
• Arrangeras varje år i runt 25 länder där SKF finns
• 42 länder har deltagit
• 27 000 spelare har deltagit i turneringarna av vilka SKF har tagit 3 500 till Göteborg och betalat alla utgifter för
För mer information, besök meet-the-world.com

This post is also available in: enEnglish deDeutsch esEspañol

Gothia Cup
The worlds largest and most international youth football tournament.
Contact us

Main Partner

SKF

Official Partners

Coca Cola
McDonalds
Turkish Airlines
Umbro
Umbro
Liseberg
Liseberg
Volkswagen
Liseberg

Copyright © 2018 Gothia Cup

Gothenburg, Sweden